tedvanlieshout.nu archief

Ted van Lieshout: webarchief

Telefoon

with 8 comments

TelefoonIedereen zal het wel kennen: zit je te eten en dan gaat de telefoon; je holt erheen en dan blijkt het iemand te zijn die iets wil verkopen. Ik erger me daar dood aan en heb maar één keer adequaat gereageerd. Dat ging toen zo:

Met Ted van Lieshout.

Spreek ik met de heer van Lieshout?

Ja, dat zei ik net.

Wij mogen u een fantastisch aanbod doen.

O?

Als u nu een abonnement neemt op een tijdschrift uit onze aanbieding, krijgt u er tijdelijk een ander blad gratis bij.

Nou, daar heb ik geen belangstelling voor, maar ik ben kinderboekenschrijver en ik heb een aanbieding voor u. Als u nu een boek bij mij bestelt krijgt u een aardige korting. Ik zal u de titels van mijn boeken even noemen. Hebt u even? Het zijn er een stuk of veertig.

Laat maar. Ik hoor het al. Goedenavond.

Goedenavond.

Ik was best tevreden over hoe ik dat had aangepakt, maar meestal is mijn ergernis te groot om er een grappige draai aan te geven. Zoals in het volgende geval; ik had meteen in de gaten dat het een gesprek ging worden waar ik geen zin in had:

Met Ted van Lieshout.

U spreekt met Natuurmonumenten en ik wens u een heel goede ochtend. Spreek ik met de heer van Lieshout.

Ja, dat zei ik toch net?

Dan wil ik eerst even zeggen hoe blij wij zijn met uw jaarlijkse donatie.

Ja, wat wilt u?

Wij hebben nu de mogelijkheid om uw jaarbijdrage om te zetten in een maandelijkse bijdrage. Wij dachten dat dat misschien iets voor u was.

En dan lijkt het u zeker een goed idee om het maandbedrag iets te verhogen, zodat het eind van het liedje is dat ik méér doneer?

Nou, ik zal het u uitleggen.

Ik weet het beter. Ik ben helemaal niet gediend van dit soort ongevraagde telefoontjes. Als u nog verder doorgaat stop ik helemáál met mijn donatie aan Natuurmonumenten.

O, dat zou ik heel vervelend vinden. Dan hang ik maar weer op.

Kijk, dat gesprek was ook zó afgelopen, maar mijn irritatie over het feit dat zelfs goede doelen je gaan zitten treiteren met ongevraagde telefoontjes schoot me zo in het verkeerde keelgat, dat ik daar achteraf helemaal geen tevreden gevoel over had.

Andere mensen vinden het leuk om zulke telefoontjes niet kort te houden, maar juist te rekken. Ze doen dat om de beller op kosten te jagen, want als ze met jóú bellen kunnen ze niet tegelijkertijd iemand anders lastigvallen (bovendien zitten callcenters niet zelden in het buitenland, heb ik me laten vertellen). De “terugpesters” hebben een kant en klaar vragenlijstje bij de telefoon hangen en stellen steeds mallere vragen, maar blijven ondertussen doen of ze gexefnteresseerd zijn.

Ook leuk: zeggen dat je het even aan je man of vrouw moet gaan vragen, de telefoon neerleggen zodat ze moeten wachten en dan niet meer terugkomen.

Maar beter zou zijn als je helemaal niet meer gebeld werd. Gelukkig valt er wel íéts aan te doen. Net zoals met ongewenste post kun je het aantal ongewenste telefoontjes terugschroeven door kenbaar te maken dat je niet wilt worden gebeld. Dat kan via www.infofilter.nl.

Advertenties

Written by Ted

23 juli 2008 bij 22:00

Geplaatst in Geen categorie

8 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Infofilter, dat werkt heel aardig. Voordien had ik toch al niet zo veel last van dit soort telefoontjes (ik zal wel in een verkeerde wijk wonen), maar tegenwoordig komen ze bijna helemaal niet meer.

    Waar ik me nog wel aan erger, zijn de bedelbrieven van de goede doelen. Dan maak ik een keer een klein bedragje naar ze over en word ik nog jaren daarna lastiggevallen met brieven waarin ze om meer vragen. Zo krijg ik het idee dat ze mijn geld helemaal niet aan het goede doel besteden, maar aan postzegels en brieven aan mijzelf. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

    Richard Thiel

    24 juli 2008 at 10:17

  2. Ik ben ook wel tevreden over de Infofilter. En als je dan toch lastig wordt gevallen, kun je erop wijzen dat alle fatsoenlijke bedrijven zich aan dat register houden. Is het bellende bedrijf soms niet fatsoenlijk?

    Maarten

    24 juli 2008 at 15:49

  3. Het helpt wel. Zo’n filter. Ik ergerde mij vooral aan de vraag of mijn man ook thuis was.
    En na mijn antwoord: ‘Ik heb geen man,’ vroeg men steevast: ‘ En mag ik U vragen waarom niet?’

    Karinc

    29 juli 2008 at 18:18

  4. En wat antwoordt of antwoordde je dan?

    Ted van Lieshout

    29 juli 2008 at 22:06

  5. @Richard Thiel: Postzegels en brieven aan jezelf? Ja, onder andere. Het is nog veel erger. Er gaat in de goede doelen branche een heel groot percentage naar extreem hoge salarissen, feestjes, betaalde colporteurs. Als je ooit wilt geven, ga dan vrijwilligerswerk doen of geef direct aan iemand die zichtbaar iets nuttigs uitvoert, nooit aan deze boeven.

    simone

    29 juli 2008 at 22:48

  6. Ted: Dan blijf ik stil van verbazing.
    Maar ik heb wel een man overigens. Die woont elders.
    Richard: Ik geef wel aan goede doelen. Maar snap ook al die post niet. Ik heb een omaatje geadopteerd bij Dorcas en krijg ik onnodig veel post en kleurenfolders. Zonde.
    Dus daar zie ik vanaf. Jammer voor het omaatje.

    Karinc

    30 juli 2008 at 00:15

  7. Hahaha, dat kinderboekenverhaal ga ik ook eens uitproberen!

    Ingrid Holvoet

    16 juli 2010 at 10:13

  8. hoe heet deze teefoon ??

    zoela en jessie

    14 juni 2011 at 13:46


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: