tedvanlieshout.nu archief

Ted van Lieshout: webarchief

Meer over het Modelcontract Kinderboeken (3)

Wat zijn de belangrijkste veranderingen ten opzichte van het reguliere Modelcontract?

Het reguliere Modelcontract is min of meer gericht op literaire romans en dergelijke. Bij kinderboeken is zoxe2x80x99n enorme varixc3xabteit in aanbod, dat uitgevers aanvankelijk vonden dat een speciaal contract voor kinderboeken niet kon.  

– Het nieuwe contract is bedoeld voor schrijvers en tekenaars gezamenlijk. Dat was zo ongeveer de eerste voorwaarde die uitgevers stelden. Eigenlijk kun je zeggen dat het niet mogelijk bleek om tot een Modelcontract Kinderboeken te komen als illustratoren niet in het contract werden opgenomen. De consequentie daarvan is dat door middel van het MK iets dat door de jaren heen gebruikelijk is geworden, namelijk dat schrijvers en tekenaars samen de royaltyxe2x80x99s delen (in plaats van hoe het vroeger was: de schrijver kreeg de royaltyxe2x80x99s en de illustrator kreeg een bedrag ineens), nu min of meer gestandaardiseerd is. Sjoerd Kuyper ageerde daar in zijn beroemde Annie M.G. Schmidtlezing tegen, maar het is te moeilijk gebleken om te vechten tegen iets dat al zoxe2x80x99n twintig jaar gebruikelijk is. Dat neemt niet weg dat schrijvers en tekenaars gewoon moeten blijven proberen om ieder voor zich zo veel mogelijk uit de overeenkomst te slepen. Als de schrijver 12% wil en de illustrator ook, dan is het aan de uitgever om het probleem op te lossen. Laat je niet in de situatie dwingen waarin de schrijver en de tekenaar het onderling moeten zien uit te vechten! 

– Nieuw is dat de auteur ten minste 10% royalty krijgt. In het MK zijn de schrijver en de tekenaar gezamenlijk de auteur, dus die 10% wordt gedeeld door beide, tenzij anders wordt afgesproken (even voor alle duidelijkheid: als een kinderboek niet gexc3xafllustreerd wordt, gaat die 10% uiteraard geheel naar de schrijver!). In het verleden was vaak volkomen ondoorzichtig hoe het honorarium werd verdeeld. De schrijver kreeg bijvoorbeeld 5% en de rest ging dan, zei de uitgever, naar de illustrator. Maar daarvan kreeg je geen bewijs te zien. Als de illustrator 2% kreeg, dan zat je niet aan een totaal van 10, maar van 7%. Vaak wist je dat niet, omdat je niet te horen kreeg wat met de tekenaar was afgesproken. Door het nieuwe contract kan dat niet meer. Schrijver en tekenaar moeten gezamenlijk ten minste 10% krijgen en de verhouding staat logischerwijze in het contract. 

(Wordt vervolgd)

Advertenties

Written by Ted

7 december 2010 bij 10:46

Geplaatst in Geen categorie

%d bloggers liken dit: