tedvanlieshout.nu archief

Ted van Lieshout: webarchief

Sesamstraat en de Mediawet (2)

Sesamstraat2 In het verleden waren de contracten minder stellig over die rechten en het was dan ook gebruik dat auteurs werk dat aan Sesamstraat verkocht was in eigen bundels publiceerden.
Nu gaat de omroep dat zelf doen, mogelijk dus om die rechten te kunnen behouden. Dat kan echter niet zonder toestemming van de auteurs, dus ze kunnen niet zo maar hun gang gaan, maar het is wel interessant dxc3¡t Sesamstraat de rechten om materiaal dat ze voor tv hebben gekocht nu wil gaan exploiteren in boekvorm of, waarschijnlijker, in digitale vorm. xe2x80″ Dat zou een andere reden kunnen zijn waarom die nevenrechten nu interessant zijn: de digitale exploitatie.

De contracten die Sesamstraat aanbiedt anticiperen al zoxe2x80x99n twee jaar op de nieuwe Mediawet, en ik ben dadelijk in het geweer gekomen toen ik een vernieuwd contract aangeboden kreeg. Daar stond expliciet in, vertaald naar mijn persoonlijke situatie, dat als ik een versje aan Sesamstraat verkocht, ik het recht om het zelf te publiceren kwijt was. Ik ging daar niet mee akkoord en heb van alles geprobeerd om het recht te behouden om zelf te kunnen beschikken over mijn werk, maar er bleek zelfs geen overleg mogelijk en toen ben ik noodgedwongen gestopt met het schrijven van dergelijke teksten voor Sesamstraat, omdat het te rigoureus ingrijpt in mijn werkzaamheden als schrijver. Ik heb die teksten nodig omdat ik er boeken van maak; als ik die boeken niet kan maken, word ik zo zwaar gehinderd in het uitoefenen van mijn vak als boekenschrijver, dat ik niet meer kan functioneren. Op die manier is na vijfentwintig jaar werken voor Sesamstraat in volsterkte stilte een einde gekomen aan mijn werk voor het programma, zo ziet het er in ieder geval naar uit. De deur is weliswaar niet dicht, omdat ik nog wel scxc3xa8nes voor het programma zou kunnen schrijven, want die publiceer ik niet in eigen boeken, maar als er geen basis is voor overleg is het meer een kwestie van slikken of stikken en dat is niet gezond voor een werksituatie.

Wat als ik wxc3xa9l akkoord gegaan was met het contract? Dan had ik een versje dat ik in het kader van Sesamstraat had gemaakt dus niet meer kunnen opnemen in een boek van mezelf. Dan had Sesamstraat het recht verworven om mijn versje te exploiteren, maar op grond van de gebruikelijke gang van zaken dat niet gedaan. Dan was mijn versje dus in een donker, zwart gat gevallen en daar had ik dan niets aan kunnen doen. Maar toen kwam dus die brief.

(Wordt vervolgd)

Advertenties

Written by Ted

1 februari 2011 bij 06:53

Geplaatst in Geen categorie

7 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. ‘Maar toen kwam dus die brief…’ Whoa, wat een cliffhanger!

    gerb.

    1 februari 2011 at 10:17

  2. Je weerzin tegen het lezen van al die pagina’s heb je duidelijk verwoord. Ik kan me er iets bij voorstellen, zou ook geen zin hebben. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. En sommige versjes horen niet in zwarte gaten te vallen.
    Ik ben dus benieuwd naar het vervolg.

    Herman Verschuren

    1 februari 2011 at 13:51

  3. Dag Ted,
    ik heb dezelfde brief gehad en hem zuchtend opgeborgen. Maar eigenlijk ben ik ook wel bezorgd.

    Mijn boeken met verhaaltjes voor Sesamstraat (Appie en opa, Beer en bever) zijn allemaal op of verramsjd.
    Geldt deze nieuwe wet alleen voor nieuwe verhalen die je voor Sesamstraat schrijft?
    Of kan de NTR mij nu verbieden om met die oude teksten zelf nog wat te doen?
    Dat was mij niet helemaal duidelijk. Maar jij weet het vast wel.

    Rian Visser

    1 februari 2011 at 14:11

  4. Zakenmensen die geld ruiken en de schrijver willen behandelen als melkkoe. Bah!
    Al die boekjes die bij AH en Kruidvat liggen wordt grof aan verdiend.

    Jet Boeke heeft ooit ook zo’n situatie gehad, als ik het me goed herinner? Weet iemand hoe dat juridisch is gegaan?

    mariska

    1 februari 2011 at 14:23

  5. Een jaar geleden heb ik hier een kort telefoongesprek over gehad met een juffrouw van het kantoor van Sesamstraat en die zei dat die nevenrechten altijd al bij Sesamstraat lagen. Dat was tot op zekere hoogte ook zo, maar de formuleringen zijn in het “nieuwe” contract dusdanig aangescherpt, dat vrijelijk eigen gebruik onder de nieuwe formulering is uitgesloten. Deze nieuwe contracten worden al meer dan een jaar door Sesamstraat gebruikt. Ik heb dan ook al meer dan een jaar niets nieuws voor Sesamstraat kunnen schrijven.

    Ted

    1 februari 2011 at 14:25

  6. Nu gaan de reacties een beetje door elkaar lopen, want de reactie van Mariska past bij de reacties op deel 1 van dit serietje. Daarin vertelde ik in antwoord op Andrew dat er vanuit Amerika wel eens is ingegrepen. Dat gebeurde onder meer met Jet Boeke. Dat is een jarenlange kwestie geweest die uiteindelijk bij de rechter tot een ontknoping is gekomen. Volgens mij kon je daar vrij recent over lezen in het gratis tijdschrift Lezen van Stichting Lezen… Of haal ik nu iets heel erg door de war? In ieder geval heeft Jet Boeke de rechten over Dikkie Dik teruggekregen, maar niet gratis.

    Ted

    1 februari 2011 at 14:31

  7. Goede tekstschrijvers voor kinderen moet je koesteren. Juristen koesteren niet, maar werken aan teksten die alle lucht doen verdwijnen.
    Goed dat ze er zijn, want de regelgeving is zo ingewikkeld dat je wel een jurist nodig hebt.
    Ik ben voor de kinderen, ook voor de toekomstige jurist.

    Marco

    2 februari 2011 at 06:20


Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: