tedvanlieshout.nu archief

Ted van Lieshout: webarchief

Sesamstraat en de Mediawet (3)

Sesamstraat3 Sesamstraat (NTR) gaat nu dus zelf materiaal dat ze voor het uitzending in het programma hebben aangekocht op andere wijzen (laten) exploiteren. Het vervolg van de brief op de passage die in deel 1 is geciteerd:

xe2x80x98In de praktijk kan dat op twee manieren. Ten eerste kan de NTR, al dan niet in samenwerking met Copyright Promotions Benelux, een uitgever bereid vinden om teksten te publiceren. Ten tweede kan het zo zijn dat de auteur zelf een uitgever bereid vindt om zijn werk uit te geven. In beide gevallen moet de uitgever dan een overeenkomst opstellen met de NTR, die nu eenmaal eigenaar is van het exploitatierecht op het werk.
Voor de auteurs zelf verandert er overigens weinig. Het zal nog steeds zo zijn dat er met betrekking tot de royalty's voor auteurs afspraken gemaakt moeten worden door de uitgever. Er zal dus gewoon voor de publicatie moeten worden betaald aan de auteurs. Het belangrijkste verschil met de bestaande praktijk is dat de auteur niet meer zelfstandig kan besluiten het werk uit te laten geven.'

Dat wil ik niet! Ik wil zelf blijven bepalen waar en hoe mijn versje gepubliceerd wordt, om precies te zijn: in mijn eigen boeken! Mijn versje is uitsluitend bedoeld voor uitzending via Sesamstraat, omdat ik de omroep het recht verleen om dxc3¡t ermee te doen: de uitzendrechten dus. De publicatierechten wil ik zelf houden. Sesamstraat kan het versje, zou ik dat verkopen met publicatierecht erbij, kunnen uitgeven op welke manier dan ook, bij wijze van spreken op toiletpapier als ze daar zin in hebben. Daar hebben ze dan weliswaar toestemming van mij voor nodig, maar als ik die weiger valt het versje terug in het zwarte gat waar ik het sowieso niet in wil hebben. Dus als ik het versje gepubliceerd wil zien zal ik akkoord moeten gaan, afwachten wat daar dan voor honorarium tegenoverstaat en ongelukkig zijn omdat het versje is gepubliceerd op een manier die ik helemaal niet wil. Dat is waarom 

Er is blijkens de brief ook nog de mogelijkheid dat ik zelf het versje publiceer, maar dan moet ik toestemming vragen aan de omroep en die kan twee dingen doen waar ik verder geen invloed op heb: toestemming weigeren, en dan zit het versje nog steeds in dat zwarte gat, of er een vergoeding voor vragen. Dan krijg je een situatie waarin de omroep mij bedrag X betaalt voor het recht om het versje uit te zenden en ik bedrag Y terugbetaal om het versje te kunnen publiceren. Bedrag Y zou zo maar eens even hoog of hoger kunnen zijn dan bedrag X! 

(Wordt vervolgd)

Advertenties

Written by Ted

2 februari 2011 bij 06:54

Geplaatst in Geen categorie

13 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Is het dxc3xa9 Mediawet, of Sesamsstraat wet – met andere woorden, werkt Klokhuis net zo?

    Ruben van Gogh

    2 februari 2011 at 09:17

  2. Ted, je schrijft:

    Het belangrijkste verschil met de bestaande praktijk is dat de auteur niet meer zelfstandig kan besluiten het werk uit te laten geven.

    Maar dat kan hij toch ook niet als hij een werk heeft ondergebracht bij een uitgeverij? En:

    Ik wil zelf blijven bepalen waar en hoe mijn versje gepubliceerd wordt, om precies te zijn: in mijn eigen boeken!

    Als een versje in boek A bij uitgeverij X is gepubliceerd, kun je het niet ook in boek B bij uitgeverij Y laten uitbrengen, of in eigen beheer. Tenminste niet volgens het Modelcontract.

    Maak me wijzer omtrent de verschillen.

    Thxc3xa9rxc3xa8se

    2 februari 2011 at 09:39

  3. @Ruben
    Ik werk helaas niet meer voor Het Klokhuis, dus ik heb geen brief gekregen van dat programma en weet ook niet of een dergelijke brief is rondgestuurd. Beide programma’s hebben hun eigen manier van werken, maar zijn wel van dezelfde omroep. De Mediawet is voor schrijvers strikt genomen niet van belang, omdat het een regeling is waar omroepen aan moeten voldoen; de Wet schrijft voor hoe omroepen moeten handelen. Ik heb daarin niets gevonden waarin staat dat omroepen nevenrechten mxc3xb3xc3xa9ten exploiteren, maar wel dat ze toestemming nodig hebben van het Commissariaat xc3¡ls ze dat wel willen doen. Mijn indruk is dan ook dat dxc3¡t de essentie is van de brief die ik van Sesamstraat kreeg.
    Voor individuele auteurs is het altijd zaak om contracten, ook al is dit het zoveelste contract van dezelfde aanbieder, goed door te lezen. Er kunnen veranderingen in zijn aangebracht waar je je niet van bewust bent – en helaas gebeurt dat maar al te vaak. In zo’n contract of anders in de aanvullende bepalingen die je erbij krijgt staat hoe het zit met de nevenrechten.

    Ted

    2 februari 2011 at 09:45

  4. @Thxc3xa9rxc3xa8se
    Het gaat om twee verschillende dingen. Een voorbeeld: stel ik schrijf zes verhaaltjes over Piet en zijn papegaai. Lijkt me leuk voor Sesamstraat, dus ik verkoop het recht om de verhalen via de ether uit te zenden aan Sesamstraat. Sesamstraat zet er een verteller aan en laat er tekeningen bij maken, en zendt het uit. Dan kan ik de verhalen niet ook nog een keer aan de VPRO verkopen, want de uitzendrechten zijn al aan de NTR verkocht.
    Als ik besluit dat die verhalen ook leuk zijn voor een boek, dan kan ik de publicatierechten – dat zijn dus andere rechten! – verkopen aan Leopold. Ik maak er zelf tekeningen bij en voeg er nog een paar verhalen aan toe, als het niet genoeg is voor een boek. Ik kan die verhalen nu niet meer aan uitgeverij Lemniscaat verkopen, want de publicatierechten liggen al bij Leopold.
    Tot aan het nieuwe contract waren er mogelijkheden om zo’n verhaaltje dat bij Sesamstraat was uitgezonden uit te geven in boekvorm. Daar heeft Sesamstraat nu een stokje voor gestoken.

    Ted

    2 februari 2011 at 09:54

  5. Ja, ik begrijp het. Dank voor je uitleg. De conclusie moet dan zijn: als je iets schrijft dat je geschikt lijkt voor Sesamstraat, en Sesamstraat vindt dat ook, dan kom je overeen dat het uitsluitend voor Sesamstraat is. Sesamstraat heeft dan waarschijnlijk meer bedoelingen met jouw tekst dan uitzenden via televisie – waarschijnlijk ongeveer dezelfde bedoelingen die jij hebt <- de tekst in boek- of digitale vorm uitbrengen, op cd of dvd (deden ze dat niet ook al?), en daarvoor hebben ze alle rechten nodig op alle gebieden.

    Dan zal de prijs voor de medewerking wel omhoog gaan.

    Thxc3xa9rxc3xa8se

    2 februari 2011 at 10:47

  6. Ik vind het eerlijk gezegd vrij duidelijk. Je schrijft in opdracht van Sesamstraat en dan zijn de rechten van Sesamstraat. Je moet zorgen dat prijs en contract daar volledig op zijn ingesteld, op hergebruik, op lengte der jaren, op alle mogelijke nieuwe media op een Lira-achtige manier. Het verbaast me eerder dat het in het verleden zo gemakkelijk was om werk wat auteurs voor Sesamstraat maakten, ook zelfstandig uit te brengen. Schrijven in opdracht is toch gewoon anders dan vrij werk? Dat er door sommige reageerders juristen verweten wordt dat ze hun werk doen en het belang van kinderen erbij wordt gesleept, vind ik wel heel ver gaan. Natuurlijk zit er een naar kantje aan: alles wordt steeds zakelijker en commercieler maar het gaat hier dan ook niet om filantropische instellingen en de mediabepalingen worden steeds scherper.

    Ik vind de romantische voorstelling van zaken wel begrijpelijk en ik snap dat het pijn doet om afstand te doen van je werk maar het is natuurlijk ook gewoon business waar ook de auteur aan verdient en bij mijn weten een vrij gebruikelijke handelwijze. Jij hebt er voor gekozen, Ted, om dan niet meer voor ze te schrijven omdat je zelf de rechten wilt behouden. Een heldere en begrijpelijke beslissing maar ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat je nu precies aan de kaak wilt stellen.

    Jaap

    2 februari 2011 at 11:43

  7. Neen, dat is een verkeerde voorstelling van zaken, Jaap. Dat zou zo zijn als je in vaste dienst bent van Sesamstraat of de omroep, maar dat is niet zo. Men schrijft trouwens ook niet in opdracht van Sesamstraat, maar werkt volgens het principe no cure no pay.

    Ted

    2 februari 2011 at 17:49

  8. Je levert dus vanuit je zelf liedjes aan en je wacht of ze gebruikt worden en krijgt pas dan een contract? Ze vragen je niet om een liedje bij een thema te schrijven?

    Als freelance journalist heb ik vaak met dit soort contractgezeur te maken gehad en het is tegenwoordig vrij gebruikelijk dat het totale recht op de aangeleverde tekst bij de ontvanger komt te liggen.

    Jaap

    2 februari 2011 at 23:48

  9. Welk dringend belang heeft NTR bij deze verandering? Kijken er minder kinderen naar Sesamstraat als Ted gedichten later in een boekje zet? Nee natuurlijk.

    mariska

    3 februari 2011 at 01:35

  10. @Jaap
    Inderdaad. Je schrijft iets – een liedje, een versje, een verhaaltje of een scxc3xa8ne – en biedt dat aan. Als Sesamstraat het wil hebben, krijg je een contract aangeboden. Zo heb ik 25 jaar gewerkt voor het programma. Tot ze ineens het contract veranderden en ineens de hele kip wilden hebben als je ze een ei aanbood.
    Bij Klokhuis werkt het anders: daar krijg je een thema op en daar moet je wat bij schrijven.

    @Mariska
    Geld.

    Ted

    3 februari 2011 at 07:26

  11. Ik heb er nog even over nagedacht, Ted. Je schrijft:

    Het gaat om twee verschillende dingen (…) uitzendrechten (…) publicatierechten – dat zijn dus andere rechten!

    Je maakt verschil tussen uitzendrechten (televisie) en publicatierechten (boek). Maar onder welke van de twee valt een plaatsing op het internet? Zit het hem daar niet in, dat men van de NTR en Sesamstraat alle vrijheid wil hebben om te doen met het aangeleverde werk wat men wil, dus ook verspreiden via digitale kanalen? <- Ervan afgezien wat je mening hierover is, maar als je van bottom en horizon weet, kun je je plaats daartussen bepalen. Jij hebt dat inmiddels gedaan, door geen werk meer te schrijven voor Sesamstraat.

    Maakt het jou iets uit voor wie je schrijft? Misschien kun je zelf met wat goede samenwerking met digitale deskundigen iets nieuws expoliteren, hetzij via uitzending, boekpublicatie, of beide.

    Thxc3xa9rxc3xa8se

    3 februari 2011 at 15:01

  12. Ik zal binnenkort een apart stukje schrijven over deze rechten.

    Ted

    3 februari 2011 at 15:31

  13. Mooi :-).

    Thxc3xa9rxc3xa8se

    3 februari 2011 at 15:46


Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: