tedvanlieshout.nu archief

Ted van Lieshout: webarchief

Garantie

Waterkoker Bij De Bijenkorf kocht ik een nieuwe waterkoker. Ik moet er een hebben met meer watt, want die zijn sneller dan de reguliere waterkokers; dat is het lullige van spullen: als je eenmaal een snelle waterkoker hebt wil je niet terug naar een langzame. (Als je wilt zien hoe snel een waterkoker is, kijk dan op de onderkant naar het vermogen. De meeste waterkokers zijn ongeveer 2000-2400W, maar die van mij is 2400-2600W en dat scheelt echt in tijd.) - Enfin, daar gaat het verder niet om. Het gaat erom dat ik de waterkoker afrekende en toen van de verkoopster een bon kreeg. Ja, zei ze, deze bon is uw garantiebewijs, maar het is wel verstandig om er een kopie van te maken, want de inkt op de bon kan al na een maand weg zijn.

Het was attent dat ze het zei, maar het is natuurlijk wel kwalijk. Als je een jaar garantie hebt op een product, maar het garantiebewijs is na een maand al verdwenen, dan zegt dat wel iets over het bedrijf dat die garantie verstrekt. Dat ontslaat De Bijenkorf overigens niet van de plicht om voor goeie spullen te zorgen. Volgens mij kun je ook aanspraak maken op garantie als je de bon niet (meer) hebt, maar hoe dat precies werkt heeft de Consumentenbond niet zodanig uitgelegd dat ik weet hoe je dan je recht moet halen. Behalve dan dat als je met pin hebt betaald je de aankoop kunt bewijzen met je rekeningafschrift.

Advertenties

Written by Ted

13 februari 2011 bij 08:08

Geplaatst in Geen categorie

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik had laatst zoiets met een camera die ineens een foutmelding gaf. De garantie was net verlopen volgens de verkoper, dat klopte,dus dat werd zelf betalen. Maar volgens http://www.consuwijzer.nl vond ik precies uitgelegd wat de rechten van de consument zijn. Er stond dat een product als bijvoorbeeld een dure digitale camera niet na een jaar kapot mag gaan en dat de verkoper verplicht is de reparatie te bekostigen, dan wel een nieuwe camera te geven, dan wel het aankoopbedrag terug te geven, ook al is de verkopers- of fabrieksgarantie verstreken. Dat scheelde zomaar 229 euro aan ons eerder voorgerekende reparatiekosten.
    Een rekening afschrift van de betaling was genoeg. Succes! Fijn dat je nu snel kokend water hebt.

    kate(@spindingen)

    13 februari 2011 at 09:38

  2. Hoeveel lawaai maakt ie, Ted? Ik heb namelijk een prachtige design waterkoker, ook bij de Bij gekocht, maar die maakt een klerenherrie!

    Lorna Minkman

    13 februari 2011 at 23:04

  3. Ik had dezelfde eerder al, en die werd steeds luider naarmate die ouder werd, maar ik heb vanwege de snelheid toch weer dezelfde gekocht en die is nu fluisterzacht. Het is de afgebeelde koker.

    Ted

    13 februari 2011 at 23:55


Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: