tedvanlieshout.nu archief

Ted van Lieshout: webarchief

Het Mooiste Boekomslag zeker niet van kinderboek

Achterdestilte Elk jaar mogen boekverkopers het omslag kiezen dat ze het mooist vinden. Een jury heeft een voorselectie gemaakt. Zaten daar soms kinderboekhandelaars in? Zo te zien niet, al ken ik boekhandels niet goed genoeg om het precies te weten: Gerda Aukes (Boekhandel Den Boer, Baarn), Christine Bosch (Boekhandel de Balustrade, Rotterdam), Grietje Braaksma (AKO), Loes Jansen (Boekhandel Hoogstins, Amsterdam) en Daan van der Valk (Boekhandel H. de Vries, Haarlem). Moderator was Just Enschedxc3xa9 van de Stichting De Best Verzorgde Boeken, de stichting die dit samen met Boekblad organiseert.

Mag er dan wel gestemd worden op het omslag van een kinderboek? Neen, zeker niet. Geen enkel kinderboek werd in voldoende mate gewaardeerd, en dat is niet zo verwonderlijk vanwege de Stichting, die sowieso weinig belangstelling etaleert voor kinderboeken en dat zou weer te maken kunnen hebben met het feit dat kinderboeken relatief weinig ontworpen worden door gerenommeerde ontwerpers. Er mag alleen gestemd worden door boekhandelaren en uitsluitend op de volgende boeken:

Staal xc2xadvan Silvia Avallone (De Bezige Bij, ontwerp Studio Jan de Boer)
Vinexvrouwen van Naima El Bezaz (Querido, ontwerp Brigitte Slangen)
Vogels met zwarte poten kun je niet vreten van A.H.J. Dautzenberg, (Contact, ontwerp Herman van Bostelen)
Drakenogen van Bernardo Fernandez (Signatuur, ontwerp Will Immink Design)
Huid en haar van Arnon Grunberg (Nijgh & Van Ditmar, ontwerp Studio Ron van Roon)
Achter de stilte van Beate Teresa Hanika (Lemniscaat, ontwerp Leentje van Wirdum)
Engelvisje & andere verhalen van Kees xe2x80x99t Hart (Querido, ontwerp Anneke Germers)
Vaslav van Arthur Japin (De Arbeiderspers, ontwerp Sander Patelski)
Mama Tandoori van Ernest van der Kwast (Nijgh & Van Ditmar, ontwerp Studio Ron van Roon)
Congo van David van Reybrouck (De Bezige Bij, ontwerp Studio Jan de Boer)
6 tot 8 zwarte mannen van David Sedaris (Lebowski, ontwerp Dog and Pony)
Luke en Jon van Robert Williams (Prometheus, ontwerp Emile Pen)

Advertenties

Written by Ted

17 februari 2011 bij 16:02

Geplaatst in Geen categorie

27 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik heb net Achter de stilte uitgelezen, dat is dan geen kinderboek, maar wel een jeugdboek.

    Richard

    17 februari 2011 at 21:52

  2. Ik heb meteen dat omslag opgezocht en er als plaatje bij gezet. Ik vind het een mooi omslag, maar een kinderboek of kinderboekomslag is het niet.

    Ted

    17 februari 2011 at 22:31

  3. Dan ga je er dus vanuit dat er typische kinderboekenomslagen zijn. Ik vind het wel prettig dat juist vanuit de wereld van het ‘volwassen’ boek steeds pogingen worden gedaan om een brug te slaan (nu met Achter de stilte, met de instelling van de Grote Jongerenliteratuur Prijs, met allerlei initiatieven van Stichting Lezen) en vind het jammer dat je nog steeds in die Calimeroreflex schiet.
    De enige prijs waar ik bij betrokken ben is de Tzum-prijs. Die staat open voor alle boeken, maar je ziet nooit dat een zin uit een jeugdboek genomineerd wordt door een collega-schrijver of lezer. Zou dat zelfcensuur zijn?

    Coen Peppelenbos

    18 februari 2011 at 00:19

  4. Dan ga je er dus vanuit dat er typische kinderboekenomslagen zijn” – Ja. Kinderboekomslagen zijn meestal getekend, hetgeen invloed heeft op het (typografisch) ontwerp. Omslagen voor volwassenen komen nog steeds vaak uit de fotovergaarbak. Je ziet wel een ontwikkeling naar minder stockfoto’s en dat is toe te juichen.
    Ik vind het wel prettig dat juist vanuit de wereld van het ‘volwassen’ boek steeds pogingen worden gedaan om een brug te slaan (nu met Achter de stilte, met de instelling van de Grote Jongerenliteratuur Prijs, met allerlei initiatieven van Stichting Lezen) en vind het jammer dat je nog steeds in die Calimeroreflex schiet.” – Eh, wek je nu niet de suggestie dat ‘Achter de stilte’ is gekozen omdat het een poging is om een brug te slaan? Zouden omslagen uit de jeugdhoek niet veel vanzelfsprekender moeten meedingen?
    De enige prijs waar ik bij betrokken ben is de Tzum-prijs. Die staat open voor alle boeken, maar je ziet nooit dat een zin uit een jeugdboek genomineerd wordt door een collega-schrijver of lezer. Zou dat zelfcensuur zijn?” – Tzum beweegt zich niet in hetzelfde circuit als waarin jeugdboekenschrijvers zich bevinden. Op het moment dat de redactie van Tzum beginregels van kinderboeken begint te nomineren of anderen stimuleert om dat te doen, komt men wellicht te weten dat het kxc3¡n.

    Ted

    18 februari 2011 at 08:17

  5. Ik vind dat je hier een punt hebt, Ted. Juist bij covers van kinderboeken zie ik vaak een creativiteit die een foto van een fotostock ver achter zich laat.

    Netty

    18 februari 2011 at 11:11

  6. Dat punt zou je dan ook wel weer af kunnen nemen, Netty, omdat illustratoren in de meeste gevallen niet de omslagtypografie verzorgen. Wie moet dan de prijs krijgen? De tekenaar of de ontwerper? Daar zit tegelijkertijd ook het zwakke punt in de wedstrijd: het is heel wat anders of je een stockfoto uitzoekt en daar een passend ontwerp bij bedenkt of dat je ontwerp zowel een eigengemaakt beeld als de titels omvat.

    Ted

    18 februari 2011 at 11:29

  7. – Ik ben juist blij dat men een beetje van die getekende voorkanten afkomt. Naast enkele goede tekenaren vind je daar ook heel veel kilometerkunst vol clichxc3xa9s.
    – Achter de stilte doorbrak het patroon dat jij meende te ontdekken. Omdat het niet voldoet aan detraditionele getekende kinderboekenomslagcriteria valt het opeens buiten de kinder- en jeugdboeken. Het is ook nooit goed.
    – A: de Tzum-prijs gaat helemaal niet over beginregels. B: Iedereen wordt gestimuleerd om regels in te zenden. Het is ook nooit goed. Jeugd- en kinderboekenschrijvers zouden eens wat minder lui moeten zijn en niet bij voorbaat gepikeerd dat ze alweer niet voor een prijs in aanmerking komen.

    Coen Peppelenbos

    18 februari 2011 at 14:36

  8. Achter de stilte is een tienerboek en heeft terecht een volwassen omslag. Ik vind dit trouwens ook een ontzettend goed omslag, terecht dat het meedingt naar een prijs. Rest van de discussie snap ik (weer) niet.

    Pjotr van Lenteren

    18 februari 2011 at 17:21

  9. Dat je de discussie niet snapt zal wel door mij komen. Vaak als ik er een probeer te starten, reageert iemand vanuit een hoek die ik niet zag aankomen, waardoor een en ander met terugwerkende kracht snappeloos wordt.

    Ted

    18 februari 2011 at 17:29

  10. Ik denk dat bij een winnaar uit de ‘kinderboekenhoek’ de illustrator/fotograaf en ontwerper eventueel samen de prijs zouden moeten krijgen. Ze maken ook samen de cover tot een voortreffelijk beeld.
    Maar dat geldt natuurlijk ook bij een ‘volwassen’ cover.

    Netty

    18 februari 2011 at 17:48

  11. De prijs is volgens mij (ook) bedoeld om naar voren te brengen, dat een ontwerper een belangrijke bijdrage aan de totstandkoming van een boek levert.

    Inge

    19 februari 2011 at 11:07

  12. Daar ben ik zeer vxc3xb3xc3xb3r! Net als een prijs voor vertalers.

    Ted

    19 februari 2011 at 11:18

  13. Dan ook een prijs voor redacteuren.

    Thxc3xa9rxc3xa8se

    19 februari 2011 at 14:43

  14. Goed idee, maar moet de prijs dan naar de redacteur die het beste van een slecht boek heeft gemaakt of naar de redacteur die van een goed boek het beste heeft gemaakt?

    Ted

    19 februari 2011 at 14:50

  15. Het laatste natuurlijk :-). Want wat is een slecht boek? Redacteuren bouwen zelden slechte manuscripten om tot goede boeken (toch?).

    En vallen uitgeverijen eigenlijk wel eens in de prijzen? Bijvoorbeeld omdat ze per jaar de beste resultaten in de branche hebben behaald met het werk van hun auteur(s): prijzen, bestsellers, verfilmingen, vertalingen, of de meeste debuten hebben uitgebracht … vul maar in.

    Thxc3xa9rxc3xa8se

    19 februari 2011 at 15:58

  16. Vorig jaar is de BoekieBoekieprijs, heel verdiend, naar een redacteur gegaan :-).

    Karin Kustermans

    19 februari 2011 at 16:42

  17. Uitgeverij kleien Uil (waar ik toe behoor) heeft eens een prijs gekregen van 1.000 euro omdat we het aandurfden heel dikke bundels met streektaalpoxc3xabzie (vertaald en wel) op de markt te brengen.

    Coen Peppelenbos

    20 februari 2011 at 09:41

  18. De prijs voor de beste redacteur zal ik niet krijgen: ‘kleien’ = kleine.

    Coen Peppelenbos

    20 februari 2011 at 09:42

  19. Ik zie er 2 jeugdboeken bijstaan, best veel eigenlijk. Achter de stilte en Luke en Jon.

    Jaap

    20 februari 2011 at 11:58

  20. I stand corrected. Ik wist niet dat Prometheus jeugdboeken uitgaf.

    Ted

    20 februari 2011 at 12:03

  21. Luke en Jon heeft een NUR-code 302, en zul je in de boekwinkel dus niet bij de jeugdboeken zien staan. Misschien wel bij de YA-boeken, als de boekwinkel zo’n kast heeft.

    Richard

    20 februari 2011 at 12:57

  22. @ Karin: ja, dat weet ik. Hij kreeg hem overigens pas nadat hij gestopt was met zijn werk als redacteur.

    @ Coen: van wie ging die prijs uit?

    Thxc3xa9rxc3xa8se

    20 februari 2011 at 13:39

  23. Klopt Richard maar oorspronkelijk is Luke en Jon (in de originele taal) als jeugdroman uitgegeven en in mijn ogen dus ook zo bedoeld. Prometheus heeft dat vreemd genoeg, en onterecht in mijn ogen, niet gedaan, misschien wel om de reden die Ted aangeeft, dat ze nou eenmaal geen jeugdboeken uitgeven.

    Jaap

    20 februari 2011 at 17:20

  24. @ Thxc3xa9rxc3xa8se: Het Dagblad van het Noorden.

    Coen Peppelenbos

    20 februari 2011 at 22:22

  25. Coen, dank je. Ik wist niet dat je in het noorden ‘zat’. Zo kwam ik weer eens bij Erik Harteveld terecht :-).

    Thxc3xa9rxc3xa8se

    20 februari 2011 at 22:58

  26. Ik zit me dan weer enorm te ergeren aan die net-niet-in-kloppend-perspectief gezette letters. Doe het dan in kloppend perspectief (okee zal wel onleesbaar worden) of juist de hele typografie schots.

    Helena

    23 februari 2011 at 17:08

  27. Als je dat perspectivisch juist zou doen, wxc3xa9rkt het misschien niet zo sterk als nu.

    Ted

    23 februari 2011 at 20:10


Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: