tedvanlieshout.nu archief

Ted van Lieshout: webarchief

NS gaat reizigers pesten

with 18 comments

Trein De NS heeft bedacht dat er een manier is om reizigers het bos in te sturen en ze dan door de bomen dat bos niet meer te laten zien. Klinkt dat ingewikkeld? Het wordt nog veel ingewikkelder. Er komen allerlei kortingsvormen bij NS en die zijn allemaal bedoeld om het voor reizigers moeilijker en/of duurder te maken. Wie nu een Voordeelurenkaart heeft of hem vóór 1 augustus aanschaft, heeft nog tot op zekere hoogte geluk, want voor die reizigers verandert er niet zo veel. Die kunnen na 09.00 uur en in het weekend met 40% korting blijven reizen. Ze moeten wel oppassen, want als je 5 minuten voor 9 incheckt, betaal je 100% voor de hele reis! 

Voor de ongelukkigen die na 1 augustus een voordeelurenkaart aanschaffen (en op termijn waarschijnlijk voor alle voordeeluurkaartenhouders, maar voorlopig nog niet) zal het leed niet te overzien zijn. Dan gaan de nieuwe regels in  en dan geldt de korting namelijk ook niet tussen 16.00 en 18.30 uur. Maar hoe dat precies gaat werken heb ik nog niet uitgevonden gekregen. Ik ga er vanuit dat als je vóór 16.00 uur uitcheckt en ná 18.30 incheckt, je de korting krijgt. Maar hoe zit het als je om 16.05 uitcheckt? Ik vermoed dat je dan het volle pond betaalt. Net zoals als je om 08.55 incheckt.
Nu is het zo dat je meestal wel redelijk kunt bepalen wanneer je vertrekt (je kunt de trein van 09.05 nemen), maar door alle vertragingen en geplande werkzaamheden is het bijna nooit met zekerheid te zeggen hoe laat je zult aankomen. Stel je zit in de trein die aankomt om 15.55 uur. Je hebt bij aankomst dan nog enkele minuten om bij een uitcheckpaaltje te komen om op tijd nog uit te checken voor het normale tarief weer begint. Maar als de trein een paar minuten vertraging heeft, dan zit je jezelf op te vreten in de trein omdat je al doorhebt dat je hele korting door je neus geboord wordt omdat NS door vertraging ervoor zorgt dat je niet voor 16.00 uur aan kúnt komen! Zo verdíént NS dus aan vertraging!

Ik zou graag willen weten hoe het werkt in het volgende geval. Stel dat je met je nieuwe Voordeelurenkaart 's ochtends naar Middelburg bent geweest en je wilt terug naar Amsterdam, maar het is half twee in de middag. Zonder vertraging komt de trein pas om vijf over vier aan, dus de kans is groot dat je dan géén korting krijgt als je uitcheckt. Dat betekent dat die daluren dan dus eigenlijk al om half twee beginnen! Wil je vanuit Middelburg terug naar Amsterdam mét korting, dan kun je pas vanaf half zeven in de avond terug! Dat is toch een ondoenlijke situatie? Tuurlijk kun je dan voor de 100%-prijs reizen, maar wat heb je dan aan je Voordeelurenkaart?

Advertenties

Written by Ted

11 juni 2011 bij 09:43

Geplaatst in Geen categorie

18 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Klinkt heel vreemd en klantonvriendelijk. Verdienen aan vertraging! Schande. Ik heb een voordeelurenkaart, maar ik vraag me inderdaad af wat het nut er dan nog van is, als je zo weinig voordeeluren hebt. Je moet best nog fors betalen voor die kaart!

    Marlies Verhelst

    11 juni 2011 at 22:20

  2. Als je al een Voordeelurenkaart hebt verandert er voorlopig niks.

    Ted

    11 juni 2011 at 22:26

  3. Weet je hoe ik het heb gedaan? Je trein vertrekt om bijvoorbeeld 8.52 uur. Dan koop je een enkele reis vol tarief naar Amsterdam sloterdijk. En een kaartje met voordeeluren van Sloterdijk naar je bestemming en terug naar Amsterdam.
    de conducteur vond het een goed idee, en daarom kreeg ik gratis een kaartje eerste klas reizen. En kon ik op de terugweg van Rotterdam naar Amsterdam lekker in de eerste klas zitten lezen.
    Je hoeft de o.v. chipkaart niet te gebruiken.
    Dat andere weet ik ook geen oplossing voor.

    Henriette

    11 juni 2011 at 23:15

  4. Maar je hebt wel gelijk, het wordt heel ingewikkeld als je de avondspits moet vermijden, eigenlijk onmogelijk.
    wij waren deze week met onze fietsen en kampeerspullen in de trein. was ook ingewikkeld, ik probeer het als een survival tocht te zien met de n.s. reizen dan wordt het een beetje leuk.

    Henriette

    11 juni 2011 at 23:34

  5. Vaak weet je niet precies hoe laat je terug zult reizen, en dan is het moeilijk om via internet aan te schaffen kaartjes vast te stellen welk traject in de voordeeluren valt en welk niet. Bovendien moet je eerst goed uitpluizen of verschillende kaartjes op één traject wel voordeliger zijn. Laatst wilde ik voor het traject Amsterdam-Middelburg twee kaartjes kopen (stuk mét korting en stuk zónder korting) en toen bleek dat bij elkaar opgeteld de reis enkele euro’s duurder was.

    Ted

    12 juni 2011 at 07:07

  6. Vaak weet je niet precies hoe laat je terug zult reizen, en dan is het moeilijk om via internet aan te schaffen kaartjes vast te stellen welk traject in de voordeeluren valt en welk niet. Bovendien moet je eerst goed uitpluizen of verschillende kaartjes op xc3xa9xc3xa9n traject wel voordeliger zijn. Laatst wilde ik voor het traject Amsterdam-Middelburg twee kaartjes kopen (stuk mxc3xa9t korting en stuk zxc3xb3nder korting) en toen bleek dat bij elkaar opgeteld de reis enkele euro’s duurder was.

    Ted

    12 juni 2011 at 07:07

  7. Let op bij het splitsen van reizen! Dat was vroeger goedkoper, maar nu ben je vaak juist duurder uit!
    Ik heb even de reis Amsterdam – Groningen gesplitst op een doordeweekse dag.
    Stel dat je om 8 uur vertrekt, dan ben je na 9 uur bij Zwolle en kan vanaf dat moment met 40% korting gereisd worden. Dan kost Amsterdam – Zwolle met vol tarief in de tweede klas: 16,30. Het stuk Zwolle – Groningen kost met korting 9,50. Dat is samen 25,80. De gehele reis Amsterdam – Groningen kost tegen vol tarief echter 22,80. Het is dus goedkoper om de hele reis tegen vol tarief te reizen.
    Zelfde voorbeeld, maar nu naar Maastricht: Amsterdam – Den Bosch kost 13,50 zonder korting en Den Bosch – Maastricht kost met korting 10,80, is samen: 24,30. De gehele reis zonder korting kost 22,80!
    Vroeger was dat anders: toen had het zin om een reis op te splitsen in delen, maar nu moet je eerst goed kijken of het wel werkelijk voordeel oplevert. – Waarom dat veranderd is? Ik denk dat het te maken heeft met dat je nu voor elke reis een basistarief betaalt waar dan een kilometerprijs bovenop komt. Koop je twéé kaartjes, dan betaal je ook twéé keer die basisprijs. Maar of dat waar is, weet ik niet; het is een veronderstelling.
    Het gaat dus in feite om een prijsverhoging die niet naar buiten is gecommuniceerd. Dat zal wel zijn zoals met “geplande werkzaamheden”. Dat zijn werkzaamheden waar NS wel weet van heeft maar de reiziger niet.

    Ted

    12 juni 2011 at 07:18

  8. Let op bij het splitsen van reizen! Dat was vroeger goedkoper, maar nu ben je vaak juist duurder uit!
    Ik heb even de reis Amsterdam – Groningen gesplitst op een doordeweekse dag.
    Stel dat je om 8 uur vertrekt, dan ben je na 9 uur bij Zwolle en kan vanaf dat moment met 40% korting gereisd worden. Dan kost Amsterdam – Zwolle met vol tarief in de tweede klas: 16,30. Het stuk Zwolle – Groningen kost met korting 9,50. Dat is samen 25,80. De gehele reis Amsterdam – Groningen kost tegen vol tarief echter 22,80. Het is dus goedkoper om de hele reis tegen vol tarief te reizen.
    Zelfde voorbeeld, maar nu naar Maastricht: Amsterdam – Den Bosch kost 13,50 zonder korting en Den Bosch – Maastricht kost met korting 10,80, is samen: 24,30. De gehele reis zonder korting kost 22,80!
    Vroeger was dat anders: toen had het zin om een reis op te splitsen in delen, maar nu moet je eerst goed kijken of het wel werkelijk voordeel oplevert. – Waarom dat veranderd is? Ik denk dat het te maken heeft met dat je nu voor elke reis een basistarief betaalt waar dan een kilometerprijs bovenop komt. Koop je twxc3xa9xc3xa9 kaartjes, dan betaal je ook twxc3xa9xc3xa9 keer die basisprijs. Maar of dat waar is, weet ik niet; het is een veronderstelling.
    Het gaat dus in feite om een prijsverhoging die niet naar buiten is gecommuniceerd. Dat zal wel zijn zoals met “geplande werkzaamheden”. Dat zijn werkzaamheden waar NS wel weet van heeft maar de reiziger niet.

    Ted

    12 juni 2011 at 07:18

  9. Een conducteur legde mij eens uit dat je het beter zo kunt doen. Ik ga dan wel uit van een geplande terugreis. Stel je reist Amsterdam – Groningen en je vertrekt om 8 uur. Jouw voorbeeld. Dan koop je een enkele reis vol tarief Amsterdam – Zwolle (want daar ben je dan om 9 uur). En je koopt een retour Zwolle – Amsterdam via Groningen (die optie is er) met korting. Dat is volgens die conducteur het voordeligste.
    Ik heb het een keer uitgetest bij een andere reis en dat was toen zo. Het scheelde niet veel, maar het was wel iets goedkoper.

    Marlies Verhelst

    12 juni 2011 at 15:51

  10. Onbetaalbaar geluk.

    Gerugzakt voor een lange reis
    ging ik eens met de trein op pad
    en keek uit raam en om mij heen,
    omdat ik nog geen erg in had.

    Mijn dochter breide sok en woord,
    totdat ons oog het afscheid ving
    dat Morriën geschreven had
    en naast de deur te rusten hing.

    Wij verwachtten, hoopten, spelden,
    onleesbaar vanwaar wij zaten
    was zijn vers toch konden wij het
    gloeien van binnen niet laten.

    Bij het uitstappen vonden wij
    Zul je voorzichtig zijn?
    Precies wat ik steeds hoop als zij
    vertrekt per trein.

    Co

    14 juni 2011 at 11:43

  11. Onbetaalbaar geluk.

    Gerugzakt voor een lange reis
    ging ik eens met de trein op pad
    en keek uit raam en om mij heen,
    omdat ik nog geen erg in had.

    Mijn dochter breide sok en woord,
    totdat ons oog het afscheid ving
    dat Morrixc3xabn geschreven had
    en naast de deur te rusten hing.

    Wij verwachtten, hoopten, spelden,
    onleesbaar vanwaar wij zaten
    was zijn vers toch konden wij het
    gloeien van binnen niet laten.

    Bij het uitstappen vonden wij
    Zul je voorzichtig zijn?
    Precies wat ik steeds hoop als zij
    vertrekt per trein.

    Co

    14 juni 2011 at 11:43

  12. Ze zijn echt heel vreemd bezig bij de NS. Zo werkt dat toch niet? Alle tips over losse kaartjes ten spijt, op den duur gaan de losse kaartjes er ook uit (duurt niet erg lang meer geloof ik) en moet je wel met een chipkaart rijden. Maar de Voordeeluren worden zo wel heeeel erg beperkt inderdaad..

    Guido van Spellen

    14 juni 2011 at 15:10

  13. Het is om gek van woede van te worden, vooral omdat al dat winstbejag steeds weer aan de klant wordt gepresenteerd als ‘voor het gemak van de reiziger’ en ‘om u nog beter van dienst te kunnen zijn’.

    annelies

    14 juni 2011 at 15:19

  14. Mooi gedicht, Co!

    Volgens mij is “geplande werkzaamheden” nu al hét woord van 2011 – of eigenlijk: woordcombinatie. Zowat in elk bericht van de NS komt het voor. Het betekent: u wist dat niet maar de trein rijdt niet maar u hoeft er niet op te rekenen dat u informatie krijgt, laat staan geld terug!

    Ted

    14 juni 2011 at 15:39

  15. Mooi gedicht, Co!

    Volgens mij is “geplande werkzaamheden” nu al hxc3xa9t woord van 2011 – of eigenlijk: woordcombinatie. Zowat in elk bericht van de NS komt het voor. Het betekent: u wist dat niet maar de trein rijdt niet maar u hoeft er niet op te rekenen dat u informatie krijgt, laat staan geld terug!

    Ted

    14 juni 2011 at 15:39

  16. Ik ben zo ontzettend blij met die OV-chipkaart. Geen losse kaartjes meer, niet steeds meer denken of je nog strippen hebt. 1 tip: reken dat nou allemaal niet uit en maak je niet druk, in die tijd kun je prima een boek lezen!

    Jaap

    14 juni 2011 at 20:36

  17. Ja, rustig een boek lezen en je niet druk maken en vergeten uit te checken. 🙂

    Ted

    14 juni 2011 at 22:10

  18. En dan heb je het nog niet over de waanzinnige idee om de Amsterdammer af te schaffen: http://www.reizigersprotest.nl/beneluxtrein

    Karin Kustermans

    22 juni 2011 at 13:13


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: