tedvanlieshout.nu archief

Ted van Lieshout: webarchief

Fyra groot succes… in 2013

with one comment

Fyra De Fyra is volgens mij geen groot succes. Ik ben er zelf nog nooit in geweest, omdat de tijdswinst – zó die er is – verwaarloosbaar is door vertragingen en andere ongemakken, en omdat je er niet in kunt met je ov-chipkaart. Je hebt er een speciaal ticket of reserveringsbewijs voor nodig en dat vind ik ronduit stom: NS wou ons zo nodig aan de ov-chipkaart hebben en nu halen ze ons er weer af voor de Fyra. Ik heb wel eens kunnen kiezen tussen een Fyra en een gewone trein, maar omdat ik voor die Fyra eerst een kaartje moest gaan halen en ik daar op dat moment natuurlijk geen tijd voor had, ben ik in de gewone trein gestapt. Ik hoorde later dat die Fyra nooit was aangekomen.

Toch wil NS in 2013 gaan melden dat de Fyra een succes is: 'Reizigers massaal overgestapt op Fyra!' Hoe ze dat gaan doen? Ze hebben er het volgende voor bedacht. Het plan is om de internationale trein die elk uur naar Brussel rijdt af te schaffen. In 2012 moet hij het veld ruimen voor de duurdere Fyra. Er blijft alleen een stoptrein over tussen Roosendaal en Antwerpen. Wie goedkoop wil reizen moet zo vaak overstappen en is zo veel tijd kwijt, dat je wel gedwongen wordt om de Fyra in te stappen. En zo krijgt NS toch gedaan dat de Fyra een succes wordt.

Het succes zou groter zijn als de Fyra gewoon met je ov-chipkaart te gebruiken was. Dat is niet zo moeilijk, zelfs niet als NS er een toeslag voor wil rekenen. Je stapt in de trein nadat je op de gebruikelijke manier bent ingecheckt en als de conducteur je ov-chipkaart checkt, drukt hij op een knopje op zijn apparaat en dan zit de toeslag er automatisch op. Dan betaal je de toeslag alleen niet als je niet gecontroleerd wordt, maar dat is een zaak van NS zelf.

Advertenties

Written by Ted

6 augustus 2011 bij 08:46

Geplaatst in Geen categorie

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Oproep aan NS reizigers. Als er weer zo’n werkstudent of vriendelijke bejaarde met scanapparaat door de coupes trekt… doe NIET mee aan het reizigersonderzoek. Dat is de bron van het verschralende kaartjesaanbod. Voel je niet schuldig, al trekt de hele coupe als makke schapen de portemonnee. Ook voor weigeraars heeft NS een barcode.

    Ria

    10 augustus 2011 at 14:51


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: